Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Vad attraherar studenter till välfärdsyrken? [Elektronisk resurs] En jämförande studie av sjuksköterske- och polisutbildningen
Komihåglistan är tom
Vis
Författare/Namn
Titel
  • Vad attraherar studenter till välfärdsyrken? [Elektronisk resurs] En jämförande studie av sjuksköterske- och polisutbildningen
Förlag, etc.
  • Högskolan i Borås, Borås : 2022
Utgivningsår
  • 2022
Antal sidor etc.
  • 59 sidor
Anmärkning: Allmän
  • Rekryt-projektet
    Kontakta biblioteket om du vill läsa denna publikation.
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Det råder ett stort behov av så kallade samhällsbärande yrkesgrupper inom välfärdsområdet och det är generellt problem med rekrytering inom både sjuksköterske- och polisyrket som är de yrkesgrupper som står i fokus i denna studie. Syftet med denna studie är att studera vad som attraherar studenter till välfärdsyrken och mer specifikt till sjuksköterske- respektive polisutbildning. Vidare är syftet att studera eventuella skillnader som kan relateras till kön, utbildningarnas innehåll, yrkenas arbetsvillkor och karriärvägar. Avsikten är att få en fördjupad förståelse för rekryteringsproblematiken, förväntningar på utbildningen och vad som gör att vissa studenter väljer att avbryta sina studier och därigenom bidra till ny kunskap inom området. Metoder för studien är dels kvalitativa intervjuer, enskilt eller i grupp, dels en enkätstudie med nyantagna sjuksköterske- respektive polisstuderande och studenter som avbrutit sin utbildning under det första utbildningsåret. En jämförande kvalitativ innehållsanalys har gjorts, såväl mellan utbildningarna som mellan kvinnor respektive män. Urval består av samtliga sjuksköterskestudenter som antagits till sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan i Borås höstterminen 2021, totalt 124 personer, varav 88 medverkat i enkätstudien och tre av dessa även i fokusgruppsintervjuer. Motsvarande urval gjordes för polisutbildningen med totalt 189 antagna studenter varav 93 deltog i enkätstudien och fyra av dessa medverkade även i fokusgruppsintervjuer. Könsfördelningen är relativt jämn i polisutbildningen (39% kv) medan sjuksköterskeprogrammet har en majoritet av kvinnor (84%). Fördelningen är den motsvarande i studiens datamaterial. Preliminära resultat visar på att det som attraherar studenter till sjuksköterske- respektive polisutbildningen pekar på stora likheter vad gäller motivation och viljan att göra gott och hjälpa andra. Olikheter kan bland annat ses vad gäller förväntningar på den kommande yrkesrollen och hantering av stress, hot och våld i yrket. Konstateras kan att utbildningarna i stort försöker att attrahera studenter som tycks ha liknande värderingar och mål med sin utbildning, men i sina professioner har olika uppdrag. De förväntas inom sina olika professioner och i skilda sammanhang kunna samverka inom olika områden. Här ses en utvecklingspotential för praktisk gemensam träning i konkreta situationer redan under utbildning.
Ämnesord
Ämnesord
Medarbetare
Institution
  • Arbetsliv & välfärd: Hållbar styrning, organisering och ledning i välfärden, SOLWE Medarbetare
  • Arbetsliv & välfärd. Hållbar styrning, organisering och ledning i välfärden Medarbetare
  • Högskolan i Borås Akademin för vård, arbetsliv och välfärd Utgivare
  • Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Utgivare
ISBN
  • 9789189271524
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00004945nam a22006373a 4500
*00134382
*00520220316072533.0
*008220316s2022    sw |||||o||||o000 ||swe|c
*020  $a9789189271524
*0247 $ahttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-27617$2uri
*0247 $aurn:nbn:se:hb:diva-27617$2urn
*035  $a(SE-LIBR)r60hdkg1pl9jpt3v
*041  $aswe
*1001 $aWolmesjö, Maria,$d1961-
*24510$aVad attraherar studenter till välfärdsyrken?$h[Elektronisk resurs]$bEn jämförande studie av sjuksköterske- och polisutbildningen
*264 1$aBorås :$bHögskolan i Borås,$c2022
*300  $a59 sidor
*500  $aRekryt-projektet
Kontakta biblioteket om du vill läsa denna publikation. *506 $agratis *520 $aDet råder ett stort behov av så kallade samhällsbärande yrkesgrupper inom välfärdsområdet och det är generellt problem med rekrytering inom både sjuksköterske- och polisyrket som är de yrkesgrupper som står i fokus i denna studie. Syftet med denna studie är att studera vad som attraherar studenter till välfärdsyrken och mer specifikt till sjuksköterske- respektive polisutbildning. Vidare är syftet att studera eventuella skillnader som kan relateras till kön, utbildningarnas innehåll, yrkenas arbetsvillkor och karriärvägar. Avsikten är att få en fördjupad förståelse för rekryteringsproblematiken, förväntningar på utbildningen och vad som gör att vissa studenter väljer att avbryta sina studier och därigenom bidra till ny kunskap inom området. Metoder för studien är dels kvalitativa intervjuer, enskilt eller i grupp, dels en enkätstudie med nyantagna sjuksköterske- respektive polisstuderande och studenter som avbrutit sin utbildning under det första utbildningsåret. En jämförande kvalitativ innehållsanalys har gjorts, såväl mellan utbildningarna som mellan kvinnor respektive män. Urval består av samtliga sjuksköterskestudenter som antagits till sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan i Borås höstterminen 2021, totalt 124 personer, varav 88 medverkat i enkätstudien och tre av dessa även i fokusgruppsintervjuer. Motsvarande urval gjordes för polisutbildningen med totalt 189 antagna studenter varav 93 deltog i enkätstudien och fyra av dessa medverkade även i fokusgruppsintervjuer. Könsfördelningen är relativt jämn i polisutbildningen (39% kv) medan sjuksköterskeprogrammet har en majoritet av kvinnor (84%). Fördelningen är den motsvarande i studiens datamaterial. Preliminära resultat visar på att det som attraherar studenter till sjuksköterske- respektive polisutbildningen pekar på stora likheter vad gäller motivation och viljan att göra gott och hjälpa andra. Olikheter kan bland annat ses vad gäller förväntningar på den kommande yrkesrollen och hantering av stress, hot och våld i yrket. Konstateras kan att utbildningarna i stort försöker att attrahera studenter som tycks ha liknande värderingar och mål med sin utbildning, men i sina professioner har olika uppdrag. De förväntas inom sina olika professioner och i skilda sammanhang kunna samverka inom olika områden. Här ses en utvecklingspotential för praktisk gemensam träning i konkreta situationer redan under utbildning. *650 7$aSocial Sciences$2hsv *650 7$aSamhällsvetenskap$2hsv *650 7$aMänniskan i vården$2hb *650 7$aThe Human Perspective in Care$2hb *653 $aPolisforskning i Sverige *653 $aprofessions *653 $aconpetence *653 $anurse education *653 $apolice education *653 $aattractive work *653 $apolice *653 $aprofession *653 $akompetens *653 $asjuksköterskeutbildning *653 $apolisutbildning *653 $aattraktiva yrken *653 $apolisiärt arbete work *653 $anursing *7001 $aFlorén, Johan$4aut *7102 $aArbetsliv & välfärd: Hållbar styrning, organisering och ledning i välfärden, SOLWE$4oth *7102 $aArbetsliv & välfärd. Hållbar styrning, organisering och ledning i välfärden$4oth *7101 $aHögskolan i Borås$bAkademin för vård, arbetsliv och välfärd$4pbl *7101 $aHögskolan i Borås$bAkademin för bibliotek, information, pedagogik och IT$4pbl *85640$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-27617$yFulltext *85642$uhttp://www.hb.se/$zVärdpublikation ^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till