Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Evaluation of intensified speed enforcement in Police Region West in Sweden
Komihåglistan är tom
Vis
Författare/Namn
Titel
  • Evaluation of intensified speed enforcement in Police Region West in Sweden
Förlag, etc.
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping : 2018
Utgivningsår
  • 2018
Antal sidor etc.
  • 49 s.
Serie
Anmärkning: Allmän
  • Engelsk översättning av VTI notat 13-2018 "Utvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst"
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • The aim of the present study is to evaluate the new methods for increased speed compliance. Both the police's experience, as well as internal and external communication as effects on mean speeds and speed violations are studied. Police in the western region tested a new method during three autumn weeks in 2016.The intervention entailed intensified speed enforcement on 13 designated routes and the aim was to reduce mean speed. The intervention focused on three different actions:short manual speed controls (20 minutes) on roads with high speeds and a high accident recordcivil police cars (so-called pilot cars) focusing on aggressive drivingmonitoring with mobile speed cameras as a complement to the manual speed controls.According to the police’s experiences, the results show that most policemen involved were positive to the intervention overall. It was appreciated that traffic issues appeared on the agenda and the Police received a positive response from the citizens. Basically, they experienced that the 20-minutes method was a good way of working which leads to increased visibility of the Police. The effort also led to more controls than what would have been done otherwise, which was considered as important by the police. Suggestions for improvements are that local police men should be more involved in the selection of roads for enforcement and it was suggested to have several shorter interventions instead of one long.
  • Syftet med föreliggande projekt är att utvärdera de nya arbetsmetoder som testades i polisområde väst. Såväl polisens upplevelse, som intern och extern kommunikation och effekter på medelhastigheter och hastighetsöverträdelser studeras i projektet.Insatsen innebar intensifierad hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor och syftet var att sänka medelhastigheten på utvalda vägavsnitt. Insatsen innebar fokus på tre olika åtgärder:korta hastighetskontroller (20 minuter, rapportering från 6 km/tim över hastighetsgräns) på olycksdrabbade vägarcivila polisbilar (så kallade pilotbilar) som fokuserade på aggressiv körningövervakning med mobil ATK (Automatisk trafiksäkerhetskamera) som komplement till de manuella kontrollerna.Resultat avseende polisens upplevelser visar att de flesta är positiva till insatsen som helhet. Man tyckte det var bra att trafikfrågorna kommit på agendan och man har fått positiv respons från medborgarna. I grunden tycker man också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet. Insatsen ledde också till fler kontroller än vad som annars hade skett, vilket polisen tyckte var viktigt. Som förbättringsmöjligheter till kommande insatser lyftes att man önskar att medarbetarna skulle vara mer delaktiga vid val av sträckor samt att man hellre såg fler kortare insatser än en lång.
Ämnesord
Medarbetare
Institution
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut Trafiksäkerhet och trafiksystem, TST
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00005010nam a2200433   4500
*00135077
*008180904s2018    |  |||||||||||000 ||eng| 
*0247 $ahttps://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-13237$2URI
*035  $a(SwePub)oai:DiVA.org:vti-13237
*041  $aeng$beng$bswe
*1001 $aVadeby, Anna,$d1969-$uStatens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet och trafiksystem, TST$0(Swepub:vti)anna.vadeby@vti.se
*24510$aEvaluation of intensified speed enforcement in Police Region West in Sweden
*2461 $aUtvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst
*264 1$aLinköping :$bStatens väg- och transportforskningsinstitut,$c2018
*300  $a49 s.
*4900 $aVTI notat ;$v13A-2018
*500  $aEngelsk översättning av VTI notat 13-2018 "Utvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst"
*520  $aThe aim of the present study is to evaluate the new methods for increased speed compliance. Both the police's experience, as well as internal and external communication as effects on mean speeds and speed violations are studied. Police in the western region tested a new method during three autumn weeks in 2016.The intervention entailed intensified speed enforcement on 13 designated routes and the aim was to reduce mean speed. The intervention focused on three different actions:short manual speed controls (20 minutes) on roads with high speeds and a high accident recordcivil police cars (so-called pilot cars) focusing on aggressive drivingmonitoring with mobile speed cameras as a complement to the manual speed controls.According to the police’s experiences, the results show that most policemen involved were positive to the intervention overall. It was appreciated that traffic issues appeared on the agenda and the Police received a positive response from the citizens. Basically, they experienced that the 20-minutes method was a good way of working which leads to increased visibility of the Police. The effort also led to more controls than what would have been done otherwise, which was considered as important by the police. Suggestions for improvements are that local police men should be more involved in the selection of roads for enforcement and it was suggested to have several shorter interventions instead of one long.
*520  $aSyftet med föreliggande projekt är att utvärdera de nya arbetsmetoder som testades i polisområde väst. Såväl polisens upplevelse, som intern och extern kommunikation och effekter på medelhastigheter och hastighetsöverträdelser studeras i projektet.Insatsen innebar intensifierad hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor och syftet var att sänka medelhastigheten på utvalda vägavsnitt. Insatsen innebar fokus på tre olika åtgärder:korta hastighetskontroller (20 minuter, rapportering från 6 km/tim över hastighetsgräns) på olycksdrabbade vägarcivila polisbilar (så kallade pilotbilar) som fokuserade på aggressiv körningövervakning med mobil ATK (Automatisk trafiksäkerhetskamera) som komplement till de manuella kontrollerna.Resultat avseende polisens upplevelser visar att de flesta är positiva till insatsen som helhet. Man tyckte det var bra att trafikfrågorna kommit på agendan och man har fått positiv respons från medborgarna. I grunden tycker man också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet. Insatsen ledde också till fler kontroller än vad som annars hade skett, vilket polisen tyckte var viktigt. Som förbättringsmöjligheter till kommande insatser lyftes att man önskar att medarbetarna skulle vara mer delaktiga vid val av sträckor samt att man hellre såg fler kortare insatser än en lång.
*653  $aPolForsKart
*653  $aBrottslighet, brottstyper, brottsoffer m.m.
*7001 $aForsman, Åsa,$d1972-$uStatens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet och trafiksystem, TST$4aut$0(Swepub:vti)asa.forsman@vti.se
*7001 $aSörensen, Gunilla,$d1957-$uStatens väg- och transportforskningsinstitut,Trafiksäkerhet och trafiksystem, TST$4aut$0(Swepub:vti)gunilla.sorensen@vti.se
*7102 $aStatens väg- och transportforskningsinstitut$bTrafiksäkerhet och trafiksystem, TST
*8564 $uhttps://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1245025/FULLTEXT01.pdf$xprimary$xRaw object$yfulltext
*85648$uhttps://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-13237
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till