Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Digitala sexuella trakasserier i skolan : elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eaad
Författare/Namn
Titel
  • Digitala sexuella trakasserier i skolan : elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet
Förlag, etc.
  • Acta Universitatis Gothoburgensis, Göteborg : 2022
Utgivningsår
  • 2022
Antal sidor etc.
  • 116 sidor
Serie
Anmärkning: Allmän
  • Härtill 4 uppsatser
Anmärkning: Dissertation o.dyl.
  • Diss. (sammanfattning) Göteborg : Göteborgs universitet, 2022
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Att sexta, innebär att dela självproducerade foton eller videoklipp med naket eller halvnaket innehåll av sexuell karaktär. Delningen sker genom att en person själv skickar, tar emot eller vidarebefordra sexuella foton eller videoklipp. Samhällsfenomenet ”dickpics” är en specifik form av sexting och handlar om när pojkar skickar bilder av könsorgan. När flickor skickar nakenbilder på motsvarande sätt benämns dessa bilder oftast som ”nudes”. Sexting kan upplevas som kränkande om samtycke saknas. Digitala sexuella trakasserier definieras i avhandlingen som bild- eller filmbaserade sexuella trakasserier. Avhandling är en sammanläggningsavhandling bestående av tre fackgranskade artiklar och ett fackgranskat bokkapitel. Delstudierna syftar till att undersöka elevers erfarenheter av sexting och digitala sexuella trakasserier i årskurs 9 och hur dessa erfarenheter påverkar ungdomarna, både individuellt och som grupp. Studien är designad som en fallstudie innehållande tre grundskolor, belägna i olika socioekonomiska och geografiska områden i Sverige. Elevernas berättelser av forskningsämnet har samlats in genom fokusgruppsintervjuer, parintervjuer och individuella intervjuer. Teoretiska perspektiv på kön, klass, sexualitet, sexuella trakasserier och sårbarhet används för att undersöka maktförhållanden i ungdomars sociala relationer inom skolan. Avhandlingen visar att både flickor och pojkar utsätts för digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. Problematiken är komplex, beroende på att sexting missbrukas på ett flertal olika sätt. Via Snapchat får elever oönskade dickpics och nudes skickade till sig från skolkamrater. Nakenbilder eller videoklipp som först skickats i samförstånd mellan två personer, kan senare missbrukas genom att de olovandes delas med andra. Elever blir också lurade eller hotade av skolkamrater till att skicka nakenbilder eller sexuella videoklipp; explicita sextingmeddelanden som sedan visas upp bland kamrater eller sprids på skolan. Resultatet indikerar att elevernas erfarenheter av sextingproblematik tar sig delvis skilda uttryck på de olika skolorna. Skillnaderna kan förstås utifrån dominerande klass- och könsnormer inom de lokala skolkulturerna. Ungdomar saknar däremot ofta både socialt stöd och tillfredställande strategier för att bemöta och hantera digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. För utsatta elever kan följderna bli svåra, både emotionellt och socialt, de löper risker som slutshaming, mobbning och psykisk ohälsa.
Ämnesord
Geografiskt namn
ISBN
  • 9789179630898
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00006145cam a22013097i 4500
*00134780
*00520231025164826.0
*008220217s2022    sw ||||||m||||000 0|swe|c
*020  $a9789179630898$qhäftad
*020  $z9789179630904 (pdf)
*035  $a(SE-LIBR)cshx00n09073lpgp
*041  $aswe$beng
*072  $aPolForsKartX
*08204$a371.71$223/swe
*084  $aEmm-c$2kssb/8
*1001 $aHunehäll Berndsson, Kristina,$d1977-$0https://libris.kb.se/brgwx0pv89d6k9sr#it
*24510$aDigitala sexuella trakasserier i skolan :$belevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet /$cKristina Hunehäll Berndtsson.
*264 1$aGöteborg :$bActa Universitatis Gothoburgensis,$c2022
*300  $a116 sidor
*4901 $aGothenburg studies in educational sciences,$x0436-1121 ;$v466
*500  $aHärtill 4 uppsatser
*502  $aDiss. (sammanfattning) Göteborg : Göteborgs universitet, 2022
*520  $aAtt sexta, innebär att dela självproducerade foton eller videoklipp med naket eller halvnaket innehåll av sexuell karaktär. Delningen sker genom att en person själv skickar, tar emot eller vidarebefordra sexuella foton eller videoklipp. Samhällsfenomenet ”dickpics” är en specifik form av sexting och handlar om när pojkar skickar bilder av könsorgan. När flickor skickar nakenbilder på motsvarande sätt benämns dessa bilder oftast som ”nudes”. Sexting kan upplevas som kränkande om samtycke saknas. Digitala sexuella trakasserier definieras i avhandlingen som bild- eller filmbaserade sexuella trakasserier. Avhandling är en sammanläggningsavhandling bestående av tre fackgranskade artiklar och ett fackgranskat bokkapitel. Delstudierna syftar till att undersöka elevers erfarenheter av sexting och digitala sexuella trakasserier i årskurs 9 och hur dessa erfarenheter påverkar ungdomarna, både individuellt och som grupp. Studien är designad som en fallstudie innehållande tre grundskolor, belägna i olika socioekonomiska och geografiska områden i Sverige. Elevernas berättelser av forskningsämnet har samlats in genom fokusgruppsintervjuer, parintervjuer och individuella intervjuer. Teoretiska perspektiv på kön, klass, sexualitet, sexuella trakasserier och sårbarhet används för att undersöka maktförhållanden i ungdomars sociala relationer inom skolan. Avhandlingen visar att både flickor och pojkar utsätts för digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. Problematiken är komplex, beroende på att sexting missbrukas på ett flertal olika sätt. Via Snapchat får elever oönskade dickpics och nudes skickade till sig från skolkamrater. Nakenbilder eller videoklipp som först skickats i samförstånd mellan två personer, kan senare missbrukas genom att de olovandes delas med andra. Elever blir också lurade eller hotade av skolkamrater till att skicka nakenbilder eller sexuella videoklipp; explicita sextingmeddelanden som sedan visas upp bland kamrater eller sprids på skolan. Resultatet indikerar att elevernas erfarenheter av sextingproblematik tar sig delvis skilda uttryck på de olika skolorna. Skillnaderna kan förstås utifrån dominerande klass- och könsnormer inom de lokala skolkulturerna. Ungdomar saknar däremot ofta både socialt stöd och tillfredställande strategier för att bemöta och hantera digitala sexuella trakasserier i skolvardagen. För utsatta elever kan följderna bli svåra, både emotionellt och socialt, de löper risker som slutshaming, mobbning och psykisk ohälsa.
*650 7$aSexuella trakasserier$0https://id.kb.se/term/sao/Sexuella%20trakasserier$2sao
*650 7$aJämställdhet$0https://id.kb.se/term/sao/J%C3%A4mst%C3%A4lldhet$2sao
*650 7$aTonåringar$0https://id.kb.se/term/sao/Ton%C3%A5ringar$2sao
*650 7$aDigitala medier$0https://id.kb.se/term/sao/Digitala%20medier$2sao
*650 7$aHögstadiet$0https://id.kb.se/term/sao/H%C3%B6gstadiet$2sao
*650 7$aUngdomar$2kao
*650 0$aTeenagers
*650 0$aEquality
*650 0$aSexual harassment
*650 0$aDigital media
*650 0$aJunior high schools
*651 7$aSverige$2kao
*651 7$aSweden$2kao//eng
*830 0$aGothenburg studies in educational sciences,$x0436-1121 ;$v466
*852  $cEaad
*85642$uhttps://hdl.handle.net/2077/70272$yPublikationens sida i GUPEA
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagLånevillkorHylla
Ex1Tillgängligt HemlånEaad