Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Polisers inblandning i trafikolyckor under utryckningskörning
Komihåglistan är tom
Vis
Författare/Namn
Titel
  • Polisers inblandning i trafikolyckor under utryckningskörning
Förlag, etc.
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping : 2022
Utgivningsår
  • 2022
Antal sidor etc.
  • 45 sidor
Serie
Anmärkning: Allmän
  • Kontakta biblioteket om du vill läsa denna publikation.
Anmärkning: Innehåll
  • Poliser behöver inte alltid följa gällande trafikregler utan beroende på omständigheten och arbetsuppgiftens prioritet får undantag från trafikregler göras. Att göra undantag innebär dock en ökad risk och kan leda till olyckor, inte minst vid påkallandet av fri väg där det krävs att andra trafikanter är extra uppmärksamma. Syftet med denna studie är därför att öka kunskapen om vilken typ av trafikolyckor som skett under polisers utryckningskörningar, vad som kännetecknar de förare av polisfordon som varit inblandade i trafikolyckorna och vilken roll den mänskliga faktorn haft. Studien består av tre delstudier: i) en databasstudie med data från Kammarkollegiet och Polismyndigheten, ii) en enkätstudie som besvarats av 386 poliser i yttre tjänst och iii) en intervjustudie med sex poliser som varit inblandade i minst en olycka under brådskande ärende eller trängande fall. Utifrån resultaten rekommenderar vi: i) att Polismyndigheten internt jämför siffror i denna studie med exempelvis regions-, köns-, och åldersfördelningen hos poliserna i yttre tjänst för att kunna identifiera skadedrabbade grupper; ii) att kategoriseringen av olyckor hos Kammarkollegiet ses över för att möjliggöra relevant uppföljning, särskilt när det gäller typ av framförande och orsak till olyckan, och iii) att Polismyndigheten internt samlar in den typ av information som behövs för att kunna identifiera orsaker till trafikolyckor och därmed hitta rätt åtgärder. Vi rekommenderar även att Polismyndigheten ser över i) kraven på erfarenhet av bilkörning innan poliser tillåts köra i brådskande ärenden och trängande fall, ii) kvalitén på utbildningen till utryckningsförare, iii) kontinuiteten av fort-/vidareutbildningen inom utryckningskörning och iv) möjligheten till mentorskap för nyutexaminerade poliser.
Anmärkning: Språk
  • With a summary in English
Ämnesord
Ämnesord
Medarbetare
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00001086nam a22002777i 4500
*00134381
*00520220708080024.0
*008220708s2022    sw |||||||||||000 ||swe|c
*035  $a(DiVA)urn:nbn:se:vti:diva-18852
*035  $a(SE-LIBR)n3cxllg2lj873vvs
*041  $aswe$beng
*1001 $aWallén Warner, Henriette,$d1972-
*24510$aPolisers inblandning i trafikolyckor under utryckningskörning /$cHenriette Wallén Warner, Gunilla Björklund, Per Henriksson.
*264 1$aLinköping :$bStatens väg- och transportforskningsinstitut,$c2022
*300  $a45 sidor
*4901 $aVTI rapport,$x0347-6030 ;$v1136
*500  $aKontakta biblioteket om du vill läsa denna publikation.
*505  $aPoliser behöver inte alltid följa gällande trafikregler utan beroende på omständigheten och arbetsuppgiftens prioritet får undantag från trafikregler göras. Att göra undantag innebär dock en ökad risk och kan leda till olyckor, inte minst vid påkallandet av fri väg där det krävs att andra trafikanter är extra uppmärksamma. Syftet med denna studie är därför att öka kunskapen om vilken typ av trafikolyckor som skett under polisers utryckningskörningar, vad som kännetecknar de förare av polisfordon som varit inblandade i trafikolyckorna och vilken roll den mänskliga faktorn haft. Studien består av tre delstudier: i) en databasstudie med data från Kammarkollegiet och Polismyndigheten, ii) en enkätstudie som besvarats av 386 poliser i yttre tjänst och iii) en intervjustudie med sex poliser som varit inblandade i minst en olycka under brådskande ärende eller trängande fall. Utifrån resultaten rekommenderar vi: i) att Polismyndigheten internt jämför siffror i denna studie med exempelvis regions-, köns-, och åldersfördelningen hos poliserna i yttre tjänst för att kunna identifiera skadedrabbade grupper; ii) att kategoriseringen av olyckor hos Kammarkollegiet ses över för att möjliggöra relevant uppföljning, särskilt när det gäller typ av framförande och orsak till olyckan, och iii) att Polismyndigheten internt samlar in den typ av information som behövs för att kunna identifiera orsaker till trafikolyckor och därmed hitta rätt åtgärder. Vi rekommenderar även att Polismyndigheten ser över i) kraven på erfarenhet av bilkörning innan poliser tillåts köra i brådskande ärenden och trängande fall, ii) kvalitén på utbildningen till utryckningsförare, iii) kontinuiteten av fort-/vidareutbildningen inom utryckningskörning och iv) möjligheten till mentorskap för nyutexaminerade poliser.
*546  $aWith a summary in English
*650  $aTrafikolyckor
*650  $aPoliser
*653  $aPolisforskning i Sverige
*7001 $aBjörklund, Gunilla,$d1973-$4aut
*7001 $aHenriksson, Per,$d1965-$4aut
*830 0$aVTI rapport,$x0347-6030 ;$v1136
*85642$uhttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-18852
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till