Hylla
Författare/Namn
Titel Att integrera digitalisering och kollegialt lärande : om skolutveckling
Förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : [2020]
Utgivningsår
Upplaga
Antal sidor etc. 311 sidor : illustrationer
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning Digitalisering och kollegialt lärande utgör två centrala, men ofta separata, delar av skolors utvecklingsarbete. Den här boken utforskar mervärdet som uppstår när dessa två delar integreras i en gemensam skolutveckling s- och lärandeprocess. Boken erbjuder en gedigen genomgång av områdena digitalisering och kollegialt lärande var för sig, samt ett integrerande perspektiv. Del ett introducerar tre skolutveckling sprojekt som sedan följer med genom bokens alla delar. Del två, om digitalisering, tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument och identifierar fem nyckelprocesser som samverkar i digitaliseringen av skolan. Därtill diskuteras teknikinvesteringar utifrån frågor som rör ekonomi, ägandenytta och vanliga misstag. Del tre, om professionsutveckling, djupdyker i begreppet kollegialt lärande utifrån aktuell forskning. Särskild fokus läggs på struktur och organisering av den kollegiala processen och vikten av samarbete mellan professionsgrupper. Slutligen knyter del fyra samman områdena digitalisering och kollegialt lärande och analyserar hur möjligheter för integreringsvinster kan skapas. Boken vänder sig alla som arbetar med skolans utvecklingsprocesser: skolchefer, skolledare, lärare, IT-pedagoger och bibliotekarier. Dessutom vänder den sig till lärarutbildare, rektorsutbildare, politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00009688cam a22015377i 4500
*00130959
*00520200706073947.0
*008200130s2020 sw |||||||||||000 0|swe|d
*020 $a9789144134055$qflexband
*035 $a(BOKR)9789144134055
*035 $a(SE-LIBR)frl62h6vcww8kcc1
*041 $aswe
*08204$a371.1$223/swe
*084 $aEabx$2kssb/8
*084 $aEm-c$2kssb/8
*1001 $aSjöblom, Marie$4aut
*24510$aAtt integrera digitalisering och kollegialt lärande :$bom skolutveckling /$cMarie Sjöblom, Edward Jensinger.
*250 $aUpplaga 1
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c[2020]
*300 $a311 sidor :$billustrationer
*520 $aDigitalisering och kollegialt lärande utgör två centrala, men ofta separata, delar av skolors utvecklingsarbete. Den här boken utforskar mervärdet som uppstår när dessa två delar integreras i en gemensam skolutveckling s- och lärandeprocess. Boken erbjuder en gedigen genomgång av områdena digitalisering och kollegialt lärande var för sig, samt ett integrerande perspektiv. Del ett introducerar tre skolutveckling sprojekt som sedan följer med genom bokens alla delar. Del två, om digitalisering, tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument och identifierar fem nyckelprocesser som samverkar i digitaliseringen av skolan. Därtill diskuteras teknikinvesteringar utifrån frågor som rör ekonomi, ägandenytta och vanliga misstag. Del tre, om professionsutveckling, djupdyker i begreppet kollegialt lärande utifrån aktuell forskning. Särskild fokus läggs på struktur och organisering av den kollegiala processen och vikten av samarbete mellan professionsgrupper. Slutligen knyter del fyra samman områdena digitalisering och kollegialt lärande och analyserar hur möjligheter för integreringsvinster kan skapas. Boken vänder sig alla som arbetar med skolans utvecklingsprocesser: skolchefer, skolledare, lärare, IT-pedagoger och bibliotekarier. Dessutom vänder den sig till lärarutbildare, rektorsutbildare, politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.
*650 7$aDigitalisering$0https://id.kb.se/term/sao/Digitalisering$2sao
*650 7$aFortbildning$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Fortbildning
*650 7$aSkolutveckling $2sao
*7001 $aJensinger, Edward,$d1968-$4aut$0https://libris.kb.se/dbqt2wkx1g80nn5#it
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.