Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Går det att lita på Brå? En studie om bias i myndighetsforskning
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • STR 20:17
Författare/Namn
Titel
  • Går det att lita på Brå? En studie om bias i myndighetsforskning
Förlag, etc.
  • Linköping University Electronic Press, Linköping : 2019
Utgivningsår
  • 2019
Antal sidor etc.
  • 66 sidor
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Brottsförebyggande rådet (Brå) har funktion som ett forskningsinstitut och är på samma gång en myndighet under ett departement. Konstruktionen öppnar för frågor om forskningen kan snedvridas av politisk styrning. Vår slutsats är att det finns en inbyggd spänning i förhållandet att en myndighet som lyder under justitiedepartementet samtidigt utför studier som rör detta departements kärnfrågor och att detta får konsekvenser för tillförlitligheten i yttranden och rapporter från Brå. Ett flertal intervjupersoner vittnar bland annat om hur Brås ledning direkt utsatt dem för påtryckningar för att ändra rön som av politiska, ideologiska eller andra skäl inte varit önskvärda. Andra anser dock att anställda vid Brå inte är föremål för konkreta påtryckningar med bäring på deras arbete. Samtidigt, menar de, finns en påtaglig möjlighet för Polismyndigheten och andra intressenter att påverka resultaten genom detaljerade beställningar. Det tycks råda en tystnadskultur på Brå som bland annat tydliggörs genom att intervjupersonernas syn på Brås verksamhet skiljer sig åt beroende på i vilket förhållande de stod till Brå vid intervjutillfället. Också sådant som utspelade sig under datainsamlingen indikerar att det finns en tystnadskultur. För att belysa detta spänningsförhållande görs jämförelser med den industrifinansierade forskningen. Sådan forskning har visat hur bias kan förekomma i alla steg i en forsknings- process, särskilt gällande formuleringar av forskningsfrågor och vid resultatredovisning. I både industrifinansierad forskning och undersökningar gjorda vid Brå, framstår det som ovanligt att själva genomförandet styrs av en uppdragsgivare, till exempel genom censurering av data eller selektiv dataanvändning. Endast enstaka intervjuer indikerar att sådant förekommer vid Brå. Men företag som finansierar forskning, liksom beställare som justitiedepartementet och Polismyndigheten, kan påverka hur den specifika frågan för en studie formuleras och därmed indirekt även resultatet. Både inom industriforskning och de studier som Brå genomför spelar kommunikationen av resultat stor roll. Särskilt stor visar sig risken för bias vara när politiskt känsliga resultat ska presenteras, eller när rönen tydligt går emot beställarens uppfattningar och/eller agenda. Bias innebär att det finns en risk att olika beslutsfattare inte får välgrundade beslutsunderlag. Förhållandet mellan Brå och Polismyndigheten har framkommit som en väsentlig aspekt för studiens inriktning. Brå är mån om att ha goda relationer med Polismyndigheten och att Brås agerande kan ha en legitimitetsskapande effekt för polisorganisationen. Förhållandet kan bidra till att polisen inte kommer till rätta med viktiga förändringsbehov. Som kontrollorgan för Brås verksamhet har ett forsknings- och ett insynsråd instiftats. Studien pekar på att dessas inflytande är modest. Därutöver granskar utomstående akademiker de rapporter som Brå ska publicera. Våra data tyder på att kriminologer från Stockholms universitet har haft och har stor inverkan på de förhållningssätt och den syn på forskning som är förhärskande vid Brottsförebyggande rådet. För att minska risken för bias och för att Brås långsiktiga trovärdighet inte ska lida skada kan det vara viktigt att bryta upp informella maktstrukturer vid Brå. Likaså är det angeläget att komma tillrätta med den tystnadskultur som verkar råda inom Brå. Vidare är det betydelsefullt att Brå strävar efter en hög grad av transparens.
Institutionsnamn
  • Brottsförebyggande rådet
Ämnesord
Ämnesord
Medarbetare
Institution
  • Linköpings universitet. Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling. Industriell miljöteknik Utgivare
  • Linköpings universitet. Filosofiska fakulteten Utgivare
  • Linköpings universitet. Institutionen för beteendevetenskap och lärande Utgivare
  • Linköpings universitet. Utbildningsvetenskap Utgivare
  • Linköpings universitet Tekniska fakulteten Utgivare
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a       3a 4500
*00130405
*00520200609090223.0
*007   |||   |||||
*008191217s2019    sw |||||o||||o000 0|swe|c
*0247 $ahttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-162585$2uri
*0247 $aurn:nbn:se:liu:diva-162585$2urn
*035  $a(SE-LIBR)p1p9rlqgmbz9w7g3
*0410 $aswe
*084  $aOep-c:bf Brottsförebyggande rådet
*1001 $aHolgersson, Stefan,$d1967-$4aut$0https://libris.kb.se/42gjm4pn1k80c2m#it
*24510$aGår det att lita på Brå?$bEn studie om bias i myndighetsforskning
*264 1$aLinköping :$bLinköping University Electronic Press,$c2019
*300  $a66 sidor
*520  $aBrottsförebyggande rådet (Brå) har funktion som ett forskningsinstitut och är på samma gång en myndighet under ett departement. Konstruktionen öppnar för frågor om forskningen kan snedvridas av politisk styrning. Vår slutsats är att det finns en inbyggd spänning i förhållandet att en myndighet som lyder under justitiedepartementet samtidigt utför studier som rör detta departements kärnfrågor och att detta får konsekvenser för tillförlitligheten i yttranden och rapporter från Brå. Ett flertal intervjupersoner vittnar bland annat om hur Brås ledning direkt utsatt dem för påtryckningar för att ändra rön som av politiska, ideologiska eller andra skäl inte varit önskvärda. Andra anser dock att anställda vid Brå inte är föremål för konkreta påtryckningar med bäring på deras arbete. Samtidigt, menar de, finns en påtaglig möjlighet för Polismyndigheten och andra intressenter att påverka resultaten genom detaljerade beställningar. Det tycks råda en tystnadskultur på Brå som bland annat tydliggörs genom att intervjupersonernas syn på Brås verksamhet skiljer sig åt beroende på i vilket förhållande de stod till Brå vid intervjutillfället. Också sådant som utspelade sig under datainsamlingen indikerar att det finns en tystnadskultur. För att belysa detta spänningsförhållande görs jämförelser med den industrifinansierade forskningen. Sådan forskning har visat hur bias kan förekomma i alla steg i en forsknings- process, särskilt gällande formuleringar av forskningsfrågor och vid resultatredovisning. I både industrifinansierad forskning och undersökningar gjorda vid Brå, framstår det som ovanligt att själva genomförandet styrs av en uppdragsgivare, till exempel genom censurering av data eller selektiv dataanvändning. Endast enstaka intervjuer indikerar att sådant förekommer vid Brå. Men företag som finansierar forskning, liksom beställare som justitiedepartementet och Polismyndigheten, kan påverka hur den specifika frågan för en studie formuleras och därmed indirekt även resultatet. Både inom industriforskning och de studier som Brå genomför spelar kommunikationen av resultat stor roll. Särskilt stor visar sig risken för bias vara när politiskt känsliga resultat ska presenteras, eller när rönen tydligt går emot beställarens uppfattningar och/eller agenda. Bias innebär att det finns en risk att olika beslutsfattare inte får välgrundade beslutsunderlag. Förhållandet mellan Brå och Polismyndigheten har framkommit som en väsentlig aspekt för studiens inriktning. Brå är mån om att ha goda relationer med Polismyndigheten och att Brås agerande kan ha en legitimitetsskapande effekt för polisorganisationen. Förhållandet kan bidra till att polisen inte kommer till rätta med viktiga förändringsbehov. Som kontrollorgan för Brås verksamhet har ett forsknings- och ett insynsråd instiftats. Studien pekar på att dessas inflytande är modest. Därutöver granskar utomstående akademiker de rapporter som Brå ska publicera. Våra data tyder på att kriminologer från Stockholms universitet har haft och har stor inverkan på de förhållningssätt och den syn på forskning som är förhärskande vid Brottsförebyggande rådet. För att minska risken för bias och för att Brås långsiktiga trovärdighet inte ska lida skada kan det vara viktigt att bryta upp informella maktstrukturer vid Brå. Likaså är det angeläget att komma tillrätta med den tystnadskultur som verkar råda inom Brå. Vidare är det betydelsefullt att Brå strävar efter en hög grad av transparens.
*541  $cUtskriven Internet www.liv.diva-portal.org$d2020-01-21
*61024$aBrottsförebyggande rådet$0https://libris.kb.se/tr575f5c0slftdb#it
*650 7$aMyndigheter$0https://id.kb.se/term/sao/Myndigheter$2sao
*650 7$aForskning$0https://id.kb.se/term/sao/Forskning$2sao
*650 7$aFördomar$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rdomar$2sao
*653  $aMyndighetsforskning
*7001 $aGrahn, Ossian,$d1970-$4aut$0https://libris.kb.se/75kns6vr1hsd7kf#it
*7001 $aWieslander, Malin,$d1979-$4aut$0https://libris.kb.se/64jmtnkq1390jdc#it
*7102 $aLinköpings universitet.$bInstitutionen för ekonomisk och industriell utveckling.$bIndustriell miljöteknik$4pbl
*7102 $aLinköpings universitet.$bFilosofiska fakulteten$4pbl
*7102 $aLinköpings universitet.$bInstitutionen för beteendevetenskap och lärande$4pbl
*7102 $aLinköpings universitet.$bUtbildningsvetenskap$4pbl
*7101 $aLinköpings universitet$bTekniska fakulteten$4pbl
*852  $bPbk$hSTR$j20:17$zUtskrift av PDF-fil
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagLånevillkorHylla
Ex1Tillgängligt HemlånSTR 20:17