Polismyndighetens bibliotek och kunskapstjänst

Utvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • STR 19:34
Författare/Namn
Titel
  • Utvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst
Förlag, etc.
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping : 2018
Utgivningsår
  • 2018
Antal sidor etc.
  • 62 sidor : illustrationer
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
  • Syftet med föreliggande projekt är att utvärdera de nya arbetsmetoder som testades i polisområde väst. Såväl polisens upplevelse, som intern och extern kommunikation och effekter på medelhastigheter och hastighetsöverträdelser studeras i projektet. Insatsen innebar intensifierad hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor och syftet var att sänka medelhastigheten på utvalda vägavsnitt. Insatsen innebar fokus på tre olika åtgärder: korta hastighetskontroller (20 minuter, rapportering från 6 km/tim över hastighetsgräns) på olycksdrabbade vägar civila polisbilar (så kallade pilotbilar) som fokuserade på aggressiv körning övervakning med mobil ATK (Automatisk trafiksäkerhetskamera) som komplement till de manuella kontrollerna. Resultat avseende polisens upplevelser visar att de flesta är positiva till insatsen som helhet. Man tyckte det var bra att trafikfrågorna kommit på agendan och man har fått positiv respons från medborgarna. I grunden tycker man också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet. Insatsen ledde också till fler kontroller än vad som annars hade skett, vilket polisen tyckte var viktigt. Som förbättringsmöjligheter till kommande insatser lyftes att man önskar att medarbetarna skulle vara mer delaktiga vid val av sträckor samt att man hellre såg fler kortare insatser än en lång.
Ämnesord
Geografiskt namn
Ämnesord
Genre/Form
  • Utvärdering
Medarbetare
Institution
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut Utgivare
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a       7a 4500
*00129902
*00520191021122600.0
*007   |||   |||||
*008180630s2018    sw |||||o|||||000 0|swe|c
*0247 $ahttp://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:vti:diva-13142$2uri
*0247 $aurn:nbn:se:vti:diva-13142$2urn
*035  $a(SE-LIBR)pxlv749xmwcwcxzb
*0410 $aswe$beng
*08204$a363.2332$223/swe
*084  $aOepb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aVadeby, Anna,$d1969-$4aut$0https://libris.kb.se/xv8bdnbg4j25zlv#it
*24510$aUtvärdering av intensiferad hastighetsövervakning i Polisregion Väst$cAnna Vadeby, Åsa Forsman, Gunilla Sörensen.
*264 1$aLinköping :$bStatens väg- och transportforskningsinstitut,$c2018
*300  $a62 sidor :$billustrationer
*520  $aSyftet med föreliggande projekt är att utvärdera de nya arbetsmetoder som testades i polisområde väst. Såväl polisens upplevelse, som intern och extern kommunikation och effekter på medelhastigheter och hastighetsöverträdelser studeras i projektet. Insatsen innebar intensifierad hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor och syftet var att sänka medelhastigheten på utvalda vägavsnitt. Insatsen innebar fokus på tre olika åtgärder: korta hastighetskontroller (20 minuter, rapportering från 6 km/tim över hastighetsgräns) på olycksdrabbade vägar civila polisbilar (så kallade pilotbilar) som fokuserade på aggressiv körning övervakning med mobil ATK (Automatisk trafiksäkerhetskamera) som komplement till de manuella kontrollerna. Resultat avseende polisens upplevelser visar att de flesta är positiva till insatsen som helhet. Man tyckte det var bra att trafikfrågorna kommit på agendan och man har fått positiv respons från medborgarna. I grunden tycker man också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet. Insatsen ledde också till fler kontroller än vad som annars hade skett, vilket polisen tyckte var viktigt. Som förbättringsmöjligheter till kommande insatser lyftes att man önskar att medarbetarna skulle vara mer delaktiga vid val av sträckor samt att man hellre såg fler kortare insatser än en lång.
*541  $aUtskriven Internet www.diva-portal.org 2019-10-21
*650 7$aTrafiksäkerhet$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Trafiks%C3%A4kerhet
*650 7$aPolisarbete$2sao$0https://id.kb.se/term/sao/Polisarbete
*650 7$aHighway safety$zSweden$2ncjt
*650 7$aTraffic law enforcement$zSweden$2ncjt
*651 4$aSverige$0https://libris.kb.se/97mppvdt327j8rx#it$2sao
*653  $aArbetsmetoder
*653  $aNollvisionen
*653  $aPolisforskning i Sverige
*653  $aBrottslighet, brottstyper, brottsoffer m.m.
*653  $aPolForsKart
*655 7$aUtvärdering$0https://id.kb.se/term/saogf/Utv%C3%A4rdering$2saogf
*7001 $aForsman, Åsa,$d1972-$4aut$0https://libris.kb.se/sq47fqgb0lktdx2#it
*7001 $aSörensen, Gunilla,$d1957-$4aut
*7102 $aStatens väg- och transportforskningsinstitut$4pbl
*852  $bPbk$hSTR$j19:34$zUtskrift av PDF-fil
*887  $a{"@id":"pxlv749xmwcwcxzb","modified":"2019-10-21T12:26:00.43+02:00","checksum":"205698647751"}$2librisxl
*887  $5Pbk$a{"@id":"w6nqx1tntn7jw41l","modified":"2019-10-21T12:28:12.781+02:00","checksum":"72697911220"}$2librisxl
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.
Vis
Sänd till
Ex.namnStatusFörfallodagLånevillkorHylla
Ex1Tillgängligt Ej lånSTR 19:34
Ex2Tillgängligt HemlånSTR 19:34